تولید محتوا

“محتوا پادشاه است!” در یکی از روزهای ابتدایی سال ۱۹۹۶ میلادی، در سال‌هایی که هنوز می‌شد به راحتی همه سایت‌های اینترنتی را لیست کرد؛ بیل گیس مقاله‌ای را در وب‌سایت مایکروسافت با عنوان «محتوا پادشاه است» منتشر کرد. مقاله‌ای با عنوانی به یادماندنی که هنوز هم به عنوان حقیقتی انکارناپذیر از آن یاد می‌شود. اما منظور بیل گیتس از این عنوان چه بود؟ برای پاسخ به این سوال، باید محتوای پیش رویتان را مطالعه کنید! محتوایی که خود درباره تولید محتوا و بازاریابی محتوا است.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا (Content Marketing) بخش مهمی از استراتژی بازاریابی و توسعه هر کسب ‌و کاری است و هدف آن جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قبلی از طریق ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند است.

نمونه‌هایی از محتواهای قابل استفاده در بازاریابی محتوا (بر اساس تعریف‌ بالا) عبارتند از:

  • کتاب یا کتابچه‌ای که توضیحاتی درباره‌ی یک محصول ارائه می‌کند.
  • مصاحبه‌ای که توضیحاتی درباره‌ی یک کتاب ارائه می‌کند و به نقد آن کتاب می‌پردازد (در این‌جا کتاب، محصول است و مصاحبه یا مقاله، محتوا برای بازاریابی کتاب)
  • فیلم ویدئویی یکی از جلسات یک دوره‌ی آموزشی چند جلسه‌ای که به صورت رایگان یا با قیمت مشخص، به دیگران عرضه می‌شود (در بازاریابی محتوا، تعهد نداریم که محتوای مورد استفاده برای بازاریابی را رایگان عرضه کنیم. قیمت، یک انتخاب است).
  • یک فیلم یا کتاب به تبلیغ یک بحث اخلاقی یا مذهبی می‌پردازد (بازاریابی محتوا می‌تواند برای عرضه‌ و تبلیغ ایده‌ها هم به‌کار گرفته شود)
  • پادکست هایی که یک مشاور خانواده تولید می‌کند تا مخاطبان بیشتری، نام او را بشنوند و با او به عنوان یک متخصص آشنا شوند.
  • مجدداً لازم به تأکید است که بازاریابی محتوا به شکل کلی آن، به بازاریابی با استفاده از محتوای دیجیتال محدود نیست.

بازاریابی محتوا، پیش از عصر دیجیتال هم قدمتی بسیار طولانی داشته است. ضمن این‌که در عصر دیجیتال هم، هنوز بازاریابی محتوا می‌تواند خارج از بستر وب و اینترنت انجام شود.

همچنین بخوانید: قواعد نگارشی در تولید محتوا

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات در چیست؟ بازاریابی محتوا از جهات مختلف از تبلیغات متمایز است. در بازاریابی محتوا، محتوا در رسانه‌های تحت مالکیت کسب‌وکار‌ها پخش می‌شوند، اما درصورتی که محتوای مربوطه در رسانه‌های دیگر پخش شوند، تبلیغات نام می‌گیرند. همچنین، استراتژی بازاریابی محتوا، برخلاف تبلیغات که تهاجمی است، بیشتر جذب‌کننده است و باعث مزاحمت و ناراحتی مخاطبین نمی‌شود. علاوه بر این، تبلیغات بسیار پرهزینه است، در صورتی که بازاریابی محتوا هزینه چندانی ندارد.

بازاریابی محتوا در فضای دیجیتال

بازاریابی محتوا (Content Marketing) مهم ترین بخش بازاریابی دیجیتال است که به محتوای یک سایت یا صفحه شبکه های اجتماعی می پردازد.

ایجاد یک وب سایت برای فعالیت در پلتفرم وب برای بازاریابی دیجیتال کسب و کار، تنها اولین قدم است و باید متخصصان بازاریابی محتوا وارد عمل شوند تا این ویترین خالی کسب و کار را از اقلام جذاب پر کنند تا مشتریان و مخاطبان جذب کسب و کار بشوند.

لزوم این شاخه از بازاریابی دیجیتال به حدی است که نوشتن یک محتوا یا مقاله برای وب سایت کسب و کار باید توسط نویسندگان و متخصصان حوزه بازاریابی محتوا انجام شود. متخصصانی که از رفتار ربات های موتورهای جستجو باخبرند، کلمات پر استفاده مخاطبان را می دانند، استانداردهای لازم برای یک محتوای خوب و کامل را می شناسند و در نهایت بلدند که چگونه این دانسته ها را با جنبه های روانشناختانه چنان ترکیب کنند که خواننده مقاله را جذب آن کنند.

همچنین بخوانید: طراحی سایت

داستان سرایی در بازاریابی چیست؟

داستان سرایی در زمینه بازاریابی، هنر پیوند دادن داستان های قوی با نشان تجاری شماست. بخش جالب داستان سرایی، گوناگونی آن است؛ یک داستان می تواند از هر بخش نشان تجاری شما گفته شود: ساختار آن، کمپین های بازاریابی، تجربه کاربر یا از هر هدف دیگر.

داستان سرایی واقعا مفید و مؤثر است. مطالعات نشان داده که مغز انسان اگر از طریق احساس قوی به چیزی متصل باشد، اطلاعات را عیناً در خود نگهداری می کند. برای مثال اگر از شما سؤال کنیم که «لحظه تحویل سال ۹۹ کجا بودید؟»، مطمئن هستم ۹۵ درصد شما به طور روشن آن خاطره را به یاد خواهید آورد.

پس در بازاریابی دیجیتال هم مانند بازاریابی سنتی، برای داستان سرایی برای مشتریان، به دنبال سناریوهای معنی دار، مهم، درگیرکننده و جذاب باشید. اینجاست که بازاریابی محتوا (Content Marketing) از راه می رسد و داستان سرایی را بر عهده می گیرد.

اهمیت محتوای بصری

درست است که محتوای متنی بخش جدانشدنی بازاریابی دیجیتال است، اما در کنار آن استفاده از محتوای بصری مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است. محتوای تصویری، تاثیر بسیار زیادی در فرآیند جذب مخاطب دارد. طبق تحقیقات انجام‌ شده، از زمانی که مخاطب وارد سایت ما می‌شود، ما تنها 7 ثانیه فرصت داریم تا او را جذب محتوای خود کنیم و در صفحه مورد نظر نگه‌داریم. از آنجایی که افراد محتوای بصری را ترجیح می‌دهند، استفاده از محتوای بصری مناسب کمک شایانی به ما در به ثمر رساندن این فرایند می‌کند.

از طرفی، به ‌خاطر ‌سپردن محتوای تصویری بسیار راحت‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد که مغز انسان تصاویر را 60,000 بار سریع‌تر از متن پردازش می‌کند و افراد معمولا 65% از محتوای تصویری را که مشاهده کرده اند به یاد می‌آورند، در صورتی که تنها 10% از محتوای متنی را پس از گذشت چند روز به یاد خواهند آورد.

تمامی این آمار و ارقام بیانگر نقش بسیار مهم تولید محتوای بصری در بازاریابی دیجیتال است. یک تصویر مناسب چندین برابر متن تاثیرگذار خواهد بود. امروزه بیش از 60%‌ محتوای تولیدی در فضای وب محتوای تصویری است و این آمار روزانه رو به افزایش است. غالب پلتفرم‌های دیجیتال بر پایه عکس و محتوای بصری شکل گرفته است. تصاویر و ویدئوها نرخ تعامل بیشتری را به دست می‌آورند. به طور مثال، در پلتفرم فیس‌بوک، پست‌های حاوی تصویر یا ویدئو 30% بیشتر از پست‌های متنی دیده می‌شوند.

یکی دیگر از نکات مثبت استفاده از محتوای بصری این است که این نوع از محتوا به بیشتر دیده شدن بسیار کمک می‌کنند. افراد تمایل دارند بیشتر به محتوای بصری بپردازند تا محتوای متنی. به همین دلیل محتوای تصویری 40 برابر بیشتر از انواع دیگر محتوا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. پست‌هایی که در فیس‌بوک حاوی تصویر بوده‌اند، 230٪ بیشتر از پست‌های بدون تصویر به اشتراک گذاشته می‌شوند و توییت‌هایی که تصویر دارند 150٪ ریتوییت بیشتری دارند.

مزیت دیگر استفاده از محتوای بصری این است که با توجه به ابزارهای امروزی تولید آن راحت‌تر و سریع‌تر است. نوشتن یک پست وبلاگ در مقایسه با گرفتن عکس‌های خیره کننده و به اشتراک گذاری آن‌ها، وقت و تلاش بیشتری می‌طلبد. مزیت دیگر استفاده از محتوای بصری این است که شما در این راه می‌توانید از کاربران و مخاطبین خود نیز کمک بگیرید و از تصاویر تولید شده توسط کاربران خود استفاده کنید. این عمل هم موجب همراه کردن هرچه بیشتر مخاطبین با برند شما می‌شود و از سوی دیگر هزینه‌های تولید محتوا را کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید: نقش محتوای بصری در بازاریابی محتوا

چک لیست تولید محتوا برای سئوی سایت

  • با اشراف بر اینکه متخصصان سئوی سایت هم بر سر تعداد کلمات مقاله توافق مشخصی ندارند، اما بهتر است تعداد کلمات مقاله هایتان را بین ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه تنظیم کنید.
  • هم اکنون که این مقاله نگارش می شود، تعداد کاراکترهای بهینه تگ تایتل بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر (در نظر داشته باشید که معمولا بعد از تایتل معمولا اسم سایت درج می شود که خود تعداد نسبتا زیادی کاراکتر است) و تعداد بهینه کاراکترهای متا دیسکریپشن، بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کاراکتر هست.
  • بعد از انتشار مقاله، از طریق گوگل سرچ کنسول (گوگل وبمستر) مقاله را به صورت دستی ایندکس کنید تا هم سریع تر ایندکس شود و هم از شر مشکلات ایندکس خودکار خلاص شوید.
  • استفاده از لینک دهی داخلی و خارجی (به سایت های معتبر و از کلمات کلیدی مورد نظر) در مقالات
  • ترجمه مقالات خارجی نباید به صورت کلمه به کلمه باشد. (ترجمه تحت اللفظی را گوگل تشخیص می دهد و مقاله کپی شده تلقی می کند)
  • تگ های مختلف با عبارات توصیفی مناسب تکمیل شوند. (یعنی از عبارات اصطلاحاً لانگ تیل Long tail در زیرعنوان ها استفاده کنید)
  • عدم استفاده از لغات نامانوس که توسط کاربران سرچ نمی‌شود (مثلا پیشرانه به جای کلمه موتور و تارنما به جای سایت) مخصوصا در عناوین
  • URL هر صفحه بهتر است ترجمه انگلیسی کلمه کلیدی آن مقاله باشد.
  • به اقتضای طول مقاله از عکس های مرتبط با کیفیت که لوگوی کسب و کار شما بر گوشه ای از آن نقش بسته، در مقالات استفاده کنید.
  • اگر از لحاظ امنیت سایت مطمئن هستید، امکان کامنت گذاری را برای مخاطبان سایت خود فراهم کنید.
  • با توجه به اینکه هر روزه به اهمیت ویدئو مارکتینگ در پیش گوگل اضافه می شود، سعی کنید در مقالات و سایر بخش های سایت خود از کلیپ های ویدئویی هم استفاده کنید. (اگر فضای هاست کمی دارید، می توانید کلیپ های ویدئویی خود را در سایت هایی نظیر آپارات آپلود کنید و کد آن را در سایت تان قرار دهید) قبل از ویدئو هم توضیحاتی در حد یک یا دو خط حاوی کلمات کلیدی و بصورت ترغیب کننده برای مشاهده ویدئو قرار دهید.
  • اگر در پایان هر مطلب فایل pdf یا word همان مطلب قابل دانلود باشد، خوب است.
  • کلمات کلیدی نباید به صورت انفجاری در متن تکرار شوند. سعی کنید از کلمات هم خانواده کلمه کلیدی خود نیز در متن استفاده کنید.
  • تراکم مناسب کلمه کلیدی در متن را از ۱ درصد تا ۴ درصد در منابع مختلف ذکر کرده اند اما شما خودتان را بیش از اندازه درگیر این مسائل نکنید و مطلبی بنویسید که کاربر شما آن را دوست داشته باشد.
  • پاراگراف اول باید شامل خلاصه ای از نکات مهم و کاربردی باشد که خواننده در ادامه متن می خواند.
  • لینک های “همچنین بخوانید” بین متن وجود داشته باشد و حدالامکان مقالات مرتبط را لینک بدهید.
  • اگر ترجمه مقاله کلمه به کلمه نباشد، نیازی به ذکر منبع در مقاله وجود ندارد. البته اگر به اصول کپی رایت پایبند باشید، مخاطبان شما را فردی درستکار تلقی می کنند!
  • بلافاصله بعد از انتشار، پست را در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، توییتر، لینکدین، بلاگر، فیسبوک و یا هرجای دیگری که در توان دارید به اشتراک بگذارید تا خواننده ای پیدا کند.

همچنین بخوانید: از کجا بک لینک بگیریم؟