سئوی سایت

سئوی سایت یا سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی “بهینه سازی موتورهای جستجو” است و به مجموعه اقدامات برنامه ریزی شده و دقیقی گفته می شود که رنکینگ سایت شما را در رتبه بندی موتورهای جستجو بهبود می بخشد. سئو سایت باید توسط متخصصان سئو صورت گیرد.

اهمیت سئوی سایت

این روزها همگی کسب و کارها در حوزه های مختلف به این نتیجه رسیده اند که داشتن یک وب سایت می تواند اعتبار ویژه ای برای آنها به همراه داشته باشد. آنها همچنین متوجه شده اند که در سال های اخیر وب سایت می تواند به یک کانال مهم در جهت جذب مخاطب تبدیل شود و این جذب مخاطب همان موضوعی است که ما از آن تحت عنوان سئوی سایت یاد می کنیم.

دیگر تمامی ما می دانیم که سئوی سایت چیست و چقدر برای وب سایت ها حیاتی است که در سئوی سایت نیز فعالیت مداومی داشته باشند. سئوی سایت همان قطعه پازل گمشده ای است که می تواند وب سایت شما را به یک ابزار بازاریابی و برندینگ تبدیل کند. اهمیت سئوی سایت به گونه ای است که امروزه کمتر کسی رغبت به طراحی و ایجاد سایت بدون سئو می کند و این دقیقا همان موضوعی است که همگی ما باید به آن برسیم.

اینکه کسب و کار شما یک وب سایت داشته باشد ولی از آن برای رسیدن به مخاطب و مشتری جدید استفاده نکنید دقیقا شبیه آن است که پیاده به اینور و آنور بروید در حالی که یک ماشین زیرپایتان قرار دارد! این روزها استفاده از سایت بدون داشتن دید سئو کاری بسیار عبث و پوچ است.

کافیست هر عبارتی را در گوگل سرچ کنید. می بینید که سایت هایی برای شما نمایش داده می شوند که سالهاست در حوزه سئوی سایت فعالیت می کنند و برگ برنده آنها در همین است که بر فرض ۱۰ سال پیش که کسی از سئوی سایت چیزی نمی دانست، آنها در این حوزه فعالیت می کردند.

اما هنوز هم دیر نیست! در هر حوزه ای که قصد فعالیت داشته باشید، به یک سایت مطلوب نیاز دارید که سئوی سایت نیز بر روی آن صورت می گیرد. با این کار شما سرمایه گذاری برای آینده کسب و کار خود خواهید داشت که حتی در کوتاه مدت نیز می توانید از سوددهی آن بهره مند شوید.

سئوی داخلی سایت

منظور از سئوی داخلی، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استانداردهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند.

سئوی داخلی سایت در واقع اقدامات اولیه سئوی سایت است اقداماتی که برای سئوی سایت لازم و ضروری هستند و تا زمانی که این اقدامات صورت نگرفته باشند، هر چه قدر هم شما در سئوی خارجی وقت و انرژی بگذارید، به نتیجه نخواهید رسید.

اهمیت سئوی داخلی سایت به حدی است که شما بعنوان صاحب سایت باید در این باره اطلاعاتی داشته باشید و اگر نمی خواهید خیلی روی سئوی سایتتان هزینه کنید، باید حداقل در سئوی داخلی سایت اقداماتی را صورت بدهید.

سئوی خارجی سایت

سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است. منظور از سئوی خارجی یا Off-page SEO هر اقدامی است که خارج از سایت شما به منظور بهبود رتبه شما در صفحه نتایج سرچ گوگل (SERP) انجام می‌شود. این اقدامات شامل سئو off page خواهد شد که به آن سئو off site نیز می‌گویند.

نقطه مقابل این مفهوم، سئو on page یا on site است و همانطور که قابل پیش‌بینی است، به مجموعه اعمالی گفته می‌شود که داخل سایت شما و با منظور بهبود رتبه بندی سایت در نتایج گوگل انجام می‌شوند.

هزینه سئوی سایت

هزینه سئوی سایت موضوعی نیست که بتوان برای آن نرخ ثابتی تعیین کرد. در این رابطه عوامل بسیاری دخیل هستند اما بهترین توصیف در این زمینه یک ضرب المثل معروف است “هر چه قدر پول بدی، به همان اندازه آش می خوری!”

سئوی سایت مسئله ای است که خیلی به بودجه شما بستگی دارد. تولید محتوا که پایه و اساس سئوی سایت است هزینه ای خواهد داشت که کیفیت و کمیت آن در سئوی سایت اثرگذار است. پس در این زمینه می توانید از پکیج های مختلفی که توسط افراد مختلف در این حوزه به شما عرضه می شود، استفاده کنید.

هزینه سئوی سایت نیز به همین شکل است. کارشناسان سئو وقتی را برای سئوی سایت شما می گذرانند و بابت این ساعات کار کردن، از شما هزینه ای را دریافت می کنند. هرچقدر این کارشناسان سئو حرفه ای تر و باتجربه تر باشند، هزینه بیشتری می خواهند و هر چقدر هم که برای سایت شما بیشتر کار کنند، پول بیشتری می گیرند.

پس هزینه سئوی سایت چیزی نیست که بتوان بصورت قطعی درباره آن صحبت کرد. بهتر است که شما از چند نفر قیمت بگیرید و سوابق آنها را بررسی کنید و با توجه به بودجه ای که دارید، اقدام به سئوی سایت کنید. این را در نظر داشته باشید که این هزینه ها را به چشم یک سرمایه گذاری بلند مدت ببینید.

تولید محتوا و سئوی سایت

طراحی سایتی با محتواهای غنی که از طرف سایت های دیگر مورد تأیید بوده و آن ها مایل باشند برای تکمیل توضیحات محتواهای سایت خود به آن سایت لینک شوند، رتبه آن سایت را تا حد زیادی در موتورهای جستجو بالا می برد. هر چه تعداد این لینک ها بالاتر رود، رتبه آن سایت نیز ارتقاء پیدا می کند. در لینک کردن صفحات سایت تان به سایت های دیگر دقت نمایید که محتوای هر دو سایت با هم هماهنگ باشند زیرا ممکن است گوگل از محتوای سایتی که شما به آن لینک داده اید، برای یافتن شما استفاده کند.

استفاده از لینک های داخلی مخصوصاً اگر از میان صفحات معتبر باشند، اهمّیّت زیادی در سئو سایت شما دارند. همچنین هرگز از محتواهای تکراری در سایت خود استفاده نکنید زیرا مسلماً تأثیر منفی در سئو سایت دارد. توجّه نمایید که محتواهایتان را تا حد امکان خود تهیه نمایید و از کپی مطالب سایت های دیگر بپرهیزید که در غیر این صورت حائز رتبه ای از طرف موتورهای جستجو نخواهید شد. از طرف دیگر محتواهایی که هم متن و هم عنوانشان مانند حلقه های یک زنجیر به هم مرتبط هستند، قدرت اثر بخشی بیشتر داشته و خود امتیازی محسوب می شود. سعی کنید در تدوین متون و محتواهایتان، یکپارچگی را رعایت نمایید زیرا در ارتباط بودن محتواهای سایت برای بهبود سئو آن مهم است.

نکته دیگر این است که محتواهایی که در مورد یک موضوع مفصل بحث می کنند و با این کار مفهوم را برای مخاطبان شان تا حد امکان به طور کامل توضیح می دهند، ارزش و بهایی بیشتری نسبت به متونی که به طور خلاصه و کوتاه هستند، دارند. اگر از سایت های خارجی برای تولید محتواهای اختصاصی خود استفاده می کنید، نام آن سایت را در پایان مقاله حتماً ذکر نمایید. استفاده از تصاویری که مرتبط با متون انتخابی شماست، علاوه بر بالا بردن درک مخاطب از موضوع، اغلب باعث افزایش رتبه سایت در جستجوها می شود. از قدرت پیام های چند رسانه ای نیز غافل نشوید و از انواع مختلف آن در بین محتواهای خود استفاده کنید.

سئوی کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه به مجموعه اقدامات مغایر با اصول تایید شده توسط موتورهای جستجو بویژه گوگل گفته می شود. سئو کلاه سیاه شاید باعث موفقیت در سئوی سایت شود اما دیر یا زود توسط الگوریتم های در حال پیشرفت گوگل شناسایی و جریمه می شود.

همیشه رنگ سیاه و سفید در تضاد بوده و سفید به معنای خوبی و درستی و سیاه به معنای اشتباه و بدی است. سئو کلاه سفید را قبل‌تر برایتان تشریح کردیم. سئو کلاه سیاه بر خلاف سئو کلاه سفید مجموعه ای از روش هایی‌ست که با نقض معیارها و اصول موتور های جستجو مانند گوگل باعث افزایش رتبه سایت در کلمات کلیدی می شوند. اصطلاحاً کلاه سیاه عموماً برای توصیف هکرها، سازندگان ویروس و افرادی که به وسیله کامپیوتر اقدامات غیر اخلاقی انجام می دهند، گفته می شوند.

باید به این نکته هم توجه کرد که استفاده از این روش ها و تکنیک های سئو کلاه سیاه باعث می شود که گوگل شما را جریمه کند و در نتیجه آدرس صفحات سایت شما را از لیست نتایج حذف کند.

سئوی کلاه سفید

و اما سئو کلاه سفید که موضوع اصلی این مطلب است و جزئیات کامل آن را در ادامه توضیح می‌دهیم، از این قرار است که شما اصولا مطلب را برای مخاطب می‌نویسید و در پی آن زمانی که مخاطب، مطلب شما را بپسندد، موتور جستجو نیز شما را شناسایی خواهد کرد چرا که اگر شما در خدمت مخاطبانتان باشید، موتورهای جستجو نیز در خدمت شما خواهند بود. حال در این راستا یک سری اصول و استاندارد نیز به دست آمده است که در ادامه توضیح داده شده اند.

سئوی کلاه خاکستری

افرادی که از روش های سئو کلاه خاکستری استفاده می‌کنند، نه به طور کامل از روش های سئو کلاه سیاه پیروی می‌کنند و نه به طور کامل پیرو مکتب سئو کلاه سفید هستند، بلکه سعی می‌کنند با ایجاد راه‌های میان‌بر، کمی به روند سئو سرعت ببخشند. به طور مثال شما ممکن است برای ساخت بک‌لینک اقدام به ایجاد چند وبلاگ فرعی کنید و مدام از همه مطالب آنها به سایت خودتان لینک دهید.

معمولاً این روزها و با شدیدتر شدن رقابت در سئوی سایت، شما مجبور هستید تا از سئو کلاه خاکستری استفاده کنید. در مورد سئو کلاه خاکستری نیز بعدها بیشتر صحبت خواهیم کرد.