دامین آتوریتی + راه‌های افزایش دامین آتوریتی

دامین آتوریتی

دامین آتوریتی + راه‌های افزایش دامین آتوریتی

اگر اندکی با سئو آشنایی داشته باشید حتما نام اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (Domain Authority) به اختصار DA را شنیده اید. اعتبار دامنه، یک رتبه بندی از طرف سایت MOZ است. اما این رتبه بندی بر اساس چه معیارهایی است؟ به چه دردی میخورد؟ DA در سئوی سایت چقدر تاثیر دارد؟

دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه (DA) چیست؟

همان طور که گفتیم اعتبار دامنه، یک رتبه از 0 تا 100 است که بر اساس معیارهای سایت MOZ.com برای هر سایتی تعیین میشود. اگر شما اکستنشن mozbar را در مرورگر کروم خود نصب و فعال کنید، به هر سایتی که وارد شوید، DA و PA و اسپم اسکور را میتوانید ببینید.

معیارهای تعیین اعتبار دامنه چیست؟

معیار اصلی در DA بک لینک است. همان طور که میدانید بک لینک یکی از مهم ترین استراتژی های سئو خارجی است؛ اما نه هر بک لینکی. اگر شما بک لینک از سایت های اسپم یا مخرب داشته باشید نه تنها هیچ سودی در سئو سایتتان ندارد بلکه ممکن است توسط گوگل جریمه هم بشوید. تنها بک لینک داشتن در سایت های معتبر با اعتبار دامنه بالا موجب بالا رفتن DA میشود.

یکی دیگر از معیارها بک لینک از سایت های مرتبط با موضوع سایت خودمان است. مثلا اگر سایت شما درباره ی آموزش سئو است و بک لینک از سایت آشپزی داشته باشید، تاثیر چندانی روی اعتبار دامنه شما ندارد.

معیار دیگر اسپم اسکور است. هرچقدر این عدد پایین تر باشد آن سایت اعتبارش بالاتر است.

آیا اعتبار دامنه در سئو مهم است؟

خیلی ها فکر می‌کنند اگر یک سایتی اعتبار دامنه اش بالا باشد لزوما رتبه خوبی هم در گوگل و سایر موتورهای جستجو دارد؛ درصورتی که این گفته چندان صحیح نیست. DA هیچ معنایی به جز خوب یا بد بودن عملکرد سایت شما ندارد. اگر DA سایت شما بالا باشد یا درحال افزایش باشد به این معنی است که تکنیک های سئو را دارید خوب انجام میدهید و طبق الگوریتم های گوگل عمل میکنید. حالا برعکس اگر DA سایت شما پایین باشد یعنی احتمالا شما از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده میکنید.

البته این را یادتان باشد که سایت هایی که تازه راه اندازی شده اند طبیعی است که DA پایینی داشته باشند. چیزی که باید بدانید این است که رتبه دهی گوگل با رتبه دهی MOZ یا همان DA فرق میکند; چون معیارهای این ها باهم فرق میکند. گوگل برای کسب رتبه بالاتر نزدیک ۲۰۰ معیار دارد.

چه سایت هایی اعتبار دامنه بالاتری دارند؟

  1. سایت هایی که عمر دامنه بالاتری دارند. کاملا طبیعی است سایتی که چند سال به طور مستمر فعالیت میکند از دامنه بالایی برخوردار باشد.
  2.  سایتی که از وب سایت های معتبر بک لینک های با کیفیت دارند.
  3. سایتی که در شبکه های اجتماعی زیاد منشن برند شده است. منشن برند، یعنی افراد بدون گذاشتن لینک، درباره ی یک برند صحبت کنند. گوگل این مورد را به عنوان یک فاکتور عالی برای بهبود رتبه در نظر می گیرد.
  4.  سایتی که رپورتاژ آگهی منتشر می کند.
  5. سایتی که سئوی خوبی دارد.
  6. سایتی که از شبکه های اجتماعی بازدید زیادی در سایتش دارد.

مزایای افزایش اعتبار دامنه

درست است که گفتیم DA هیچ ربطی به رتبه بندی سایت در صفحه نتایج ندارد اما شما میتوانید از اعتبار دامنه برای مقایسه عملکرد خود با رقبایتان استفاده کنید. اگر DA شما ۴۰ است برای شما تفاوتی نمی کند اما اگر DA رقیب ۵۰ باشد شما می فهمید که عملکردتان باید خیلی قوی تر بشود. با ابزار mozbar می توانید به راحتی DA سایت رقبایتان را ببینید و با ابزار آنالیز رقبا سایت هایی که به آنها بک لینک داده اند را بشناسید.

پس تنها فایده ی DA بررسی عملکردتان نسبت به رقبا و همین طور هماهنگ بودن با سیاست های گوگل است.

برای افزایش اعتبار دامنه سایت چه کاری باید بکنیم؟

بررسی سئو کلی سایت

سئو کلی سایت شامل سئو داخلی، تکنیکال و سئو خارجی است. بعضی افراد فکر می کنند DA فقط به عوامل خارجی بستگی دارد؛ درصورتی که سئو داخلی هم در بالا بردن اعتبار دامنه تاثیر دارد. مخصوصا اگر سایت تازه کاری دارید باید فعلا روی سئو داخلی متمرکز شوید تا داخل سایت مشکلی نباشد.

سئو تکنیکال که شامل تمامی مراحل فنی و کدنویسی سایت می باشد مانند سرعت سایت، پروتکل HTTPS ، نقشه سایت، ریسپانسیو بودن و… باید رعایت شود.

رپورتاژ آگهی به سایت های معتبر منتشر کنید.

رپورتاژ آگهی یکی از راه های خرید بک لینک است که از طرف گوگل هم تایید شده است. از این طریق شما می توانید در سایت های با اعتبار و بازدید بالا بک لینک سایت خود را قرار بدهید و ترافیک سایت خود را بسیار بالا ببرید.

بک لینک ایجاد کنید.

به سایت هایی که اسپم نیستند و مرتبط با حوضه کسب و کار شما هستند بک لینک بدهید و از آنها هم بک لینک بگیرید. یادتان باشد تعداد بک لینک ها خیلی در اعتبار صفحه تاثیر ندارد؛ یعنی اگر شما تعداد کمی بک لینک از یک سایت معتبر داشته باشید خیلی بیشتر تاثیر دارد تا اینکه تعداد زیادی بک لینک از سایت هایی با اعتبار پایین و اسپم بگیرید.

روی صفحات مجازی بیشتر تمرکز کنید.

تازگی ها شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام و… تاثیر زیادی در سئو دارند. حتما لینک صفحات محتلف سایت خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. این طوری هم برندتان مشهورتر میشود و هم اعتبار سایت بالاتر می رود.

نتیجه گیری

اعتبار صفحه معیاری برای مقایسه عملکرد خودتان با رقباست. با آنالیز اعتبار صفحه می توانید نقاط قوت و ضعفتان را شناسایی کنید و استراتژی های لازم را برای بهبود سئو سایت خود پیاده سازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *