سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال (Technical SEO) به مراحل بهینه سازی سایت برای ایندکس و خزش راحت‌تر موتورهای جستجو گفته می‌شود. مثل بهینه‌سازی کدها، ساخت نقشه‌ی سایت و…
این بخش از سئو به محتوا ارتباطی ندارد و به زیر ساخت وب‌سایت اهمیت می‌دهد. به همین دلیل است که نام تکنیکال یا فنی را برای آن انتخاب کرده‌اند.

سئوی سایت به سه بخش تقسیم می شود:

  • سئوی آن پیج (On-page SEO) یا سئوی داخلی سایت
  • سئوی آف پیج (Off-page SEO) یا سئوی خارجی سایت
  • سئوی تکنیکال (Technical SEO) یا سئوی فنی سایت

سئو تکنیکال به بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر فنی اشاره دارد. برخلاف سئو خارجی یا سئو داخلی سایت، بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال می‌کنیم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وب‌سایت، ربات‌ها، کدهای برنامه نویسی و… هستند.

هدف اصلی اجرای سئو تکنیکال در وب سایت، آماده کردن سایتی است که در مرحله اول برای ربات‌های موتور جستجو به راحتی قابل درک و بررسی باشد و در مرحله دوم سایتی که ساختار صحیحی داشته و کاربر از بودن در آن و کار کردن با بخش‌های مختلفش، لذت ببرد!

چرا به سئوی تکنیکال برای سایتمان نیاز داریم؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو سعی دارند بهترین نتایج ممکن را به کاربران خودشان نمایش دهند بنابراین ربات‌های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل مختلف خزش کرده و ارزیابی می‌کنند. بعضی از این عوامل به تجربیات کاربری مثل سرعت بارگذاری یک صفحه ارتباط دارند و بعضی دیگر به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای صفحات را درک کنند. یکی از کارهای داده‌های ساخت یافته همین است. بنابراین با بهبود جنبه‌های فنی سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا سایت شما را خزش کرده و بهتر آن را درک کنند. اگر این کار درست انجام شود، نتیجه آن دریافت رتبه‌های بهتر خواهد بود.

در مقابل اگر اشتباهات تکنیکال جدی در سایتتان مرتکب شوید، با عواقب منفی روبرو خواهید شد. حتی ممکن است با قرار دادن یک اسلش نهایی در نقطه‌ای نادرست از فایل robots.txt باعث پیشگیری از خزش سایت توسط موتورهای جستجو شوید. این امر اهمیت آموزش اصول سئو را پررنگ‌تر می‌کند.

اما این تصور که سئوی فنی فقط برای جلب نظر موتورهای جستجو انجام می‌شود کاملاً اشتباه است. وبسایت شما در وهله اول باید برای کاربران سایتتان عملکرد خوبی داشته باشد. خوشبختانه معمولاً ایجاد یک پایه تکنیکال قوی با ایجاد تجربیات بهتر برای موتورهای جستجو و کاربران تلاقی دارد.

اقدامات سئوی تکنیکال

انجام موارد ذکر شده نیاز به وجود دانش فنی و توانایی مدیریت وب سایت دارد اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید توصیه می کنیم تا از انجام آنها توسط خودتان صرفه نظر کنید و از متخصصان حوزه سئوی سایت مشورت بگیرید.

۱- دامنه اصلی سایت را انتخاب کنید

به عنوان اولین قدم در سئو تکنیکال، دامنه اصلی سایت را انتخاب کنید. البته میدانم که قبلا اسم آن را انتخاب کرده اید اما منظورم انتخاب دامنه به همراه پیشوند اصلی و پروتکل امنیتی مورد نظر است. شاید ندانید که وب سایت شما میتواند به شکل های مختلفی در سطح وب نمایش داده شود. مثلا با www یا بدون آن، همراه با http یا بدون آن و…

با توجه به اینکه گوگل وب سایت ها را از طریق URL شناسایی می‌کند و نه شکل و محتوای آنها، در صورتی که دامنه اصلی را انتخاب نکنید ممکن است این موتور جستجو آدرس های مختلف وب سایتتان را به عنوان سایت های دارای محتوای تکراری شناسایی کند! بنابراین به شدت به این نکته دقت کنید. اگر نمی‌دانید که چطور باید همه آدرس های سایت را روی یک آدرس ریدایرکت کنید، با طراح سایت یا پشتیبانی شرکت هاستینگ خودتان این موضوع را مطرح کنید.

۲- سرعت لود شدن سایت خود را بهینه کنید

امروزه صفحات وب باید با سرعت بالایی بارگذاری شوند. کاربران امروزی صبر و بردباری زیادی ندارد و تمایلی به انتظار برای بارگذاری یک صفحه ندارند. مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ نشان دادند که ۵۳ درصد از کاربران موبایل در صورتی که صفحه سایت طی ۳ ثانیه باز نشود آن را ترک می‌کنند. بنابراین اگر وبسایت شما هم کند است، مردم خیلی زود خسته شده و به سمت یک وبسایت دیگر حرکت می‌کنند و به این ترتیب ترافیک سایتتان را از دست خواهید داد.

گوگل از این واقعیت که وبسایت‌های کند تجربه خوبی برای کاربران فراهم نمی‌کنند مطلع است و به همین دلیل سایت‌هایی که سریع تر بارگذاری می‌شوند از نظر گوگل اولویت و امتیاز بیشتری دارند بنابراین سایتی که سرعت بارگذاری خوبی نداشته باشد نسبت به سایت‌های مشابه با سرعت بالاتر رتبه پایین تری خواهد داشت و حتی ممکن است مقداری از ترافیک خود را از دست بدهد.

۳- پروتکل ssl سایت خود را به https تغییر دهید

حتما و حتما SSL را فعال کنید. این پروتکل همان چیزی است که باعث میشود آدرس سایتتان از HTTP به HTTPS تغییر کند. برای فعال سازی اش میتوانید هزینه ای را به صورت سالانه به یک شرکت هاستینگ بپردازید. علاوه بر این میتوانید SSL رایگان هاست خودتان را فعال کنید. برای استفاده از ssl رایگان سایت، از مقالات سطح وب کمک بگیرید یا به پشتیبانی شرکت هاستینگ خودتان مراجعه کنید.

دقت کنید که آدرس سایت شما بدون HTTPS و با HTTPS میتواند برای گوگل به عنوان دو سایت متفاوت شناخته شود. بنابراین بعد از فعالسازی SSL، نسخه اصلی را برای گوگل تعیین کنید.

۴- سایت مپ (Sitemap)‌ یا نقشه سایت خود را بسازید

ربات های گوگل سایت ها را به این صورتی که ما میبینیم مشاهده نمی کنند. بلکه سایت را بدون ظاهر گرافیکی آن و صرفا از طریق کد ها مشاهده می کنند. ربات ها برای بررسی بهتر سایت نیاز به یک راهنما دارند. نام این راهنما نقشه سایت یا سایت مپ (site map) است. پسوند این فایل متنی .xml است.

این نقشه یک آدرس از کل صفحات و محتواهای سایت ما است که با هر بروز رسانی و ایجاد صفحه جدید، آن نیز به روز رسانی میشود تا در بازدید های بعدی به ربات های جستجو گر برای ایندکس (فهرست بندی) سایت کمک کند. مرجع اطلاع دهنده و راهنمای سایت مپ، سایتِ  Sitemaps.org است.
در سایت های وردپرسی افزونه هایی برای ساخت نقشه سایت وجود دارند مثل افزونه Google XML Sitemaps و یا افزونه yoast seo.

نکته مهم در این موضوع این است که پس از ساخت سایت مپ برای اولین بار در سایت، آن را از طریق گوگل کنسول سایت خود به گوگل معرفی کنید.
البته وجود نداشتن سایت مپ به سئو سایت ضربه نمیزند اما وجود داشتن آن باعث افزایش رتبه شما می شود.

۵- فایل ربات (Robots.txt) را به درستی برای سایت خود بسازید

فایل robot.txt نیز یکی دیگر از راه ها برای بررسی بهتر سایت توسط ربات های جستجو است. تفاوت این فایل با فایل سایت مپ در این است که با استفاده از این فایل، برای ربات های موتور های جستجو گر، محدودیت در دسترسی به صفحات مختلف تعیین می‌کنیم.
در هر سایت صفحاتی وجود دارند که نیاز به ایندکس شدن آن در گوگل نداریم و یا ایندکس شدن آن میتواند برای امنیت سایت مشکل ساز باشد. از همین رو با استفاده از این فایل، از شناخته شدن این صفحات جلوگیری می‌کنیم.

محتوای Robots میزان دسترسی خزنده وب برای ایندکس صفحات را مشخص می کند. به صورت پیش فرض نیازی به افزودن کد خاصی نیست اما اگر قصد انجام تغییرات را دارید پس از اتمام از طریق پنل سرچ کنسول آپدیت را تست کنید.

۶- مطمئن شوید سایتتان ریسپانسیو یا موبایل فرندلی است

در گذشته واکنشگرا بودن یک سایت اهمیت زیادی در سئو نداشت. اما رفته رفته و با توجه به افزایش تعداد کاربران موبایلی، گوگل نیز توجه خود را به سمت این موضوع معطوف کرد تا جایی که امروزه نتایج جستجوی گوگل در موبایل، با نتایج جستجو در رایانه متفاوت است، زیرا در جستجوی هایی که در تلفن های همراه انجام می پذیرد، گوگل علاوه بر فاکتورهای قبلی سئو، به فاکتور ریسپانسیو بودن یا نبودن سایت نیز اهمیت می دهد.

امروزه بیشتر جستجو ها با موبایل و تبلت انجام می شود، چند ماه پیش خبری مبتنی بر تغییر وضعیت ایندکس ربات گوگل به پنل سرچ کنسول تمامی افراد ارسال شد که حاکی از تغییر قانون ایندکس گوگل بود که از این پس ربات دسکتاپ جای خود را به ربات دستگاه های هوشمند می دهد این یعنی از این پس رتبه بندی نتایج جستجو گوگل بر اساس نسخه موبایل انجام صورت می گیرد!

۷- نشانه گذاری ها (Structured data markup) مخصوصا اسکیما

درست است که ربات های گوگل دارای هوش مصنوعی بسیار قوی هستند اما درحال بررسی این حجم بالای داده ها برای یک ربات کار سختی است. از این رو گوگل راهی را برای آسان کردن بررسی سایت توسط خزنده ها معرفی کرده است؛ استفاده از نشانه گذاری ها.

مدیران سایت با استفاده کد های معرفی شده در این روش میتوانند سایت خود را به صورت مفهومی تر به خزنده های گوگل معرفی کنند و در عوض رتبه آنها در نتایج جستجو افزایش پیدا میکند. البته استفاده از کد های نشانه گذاری مزیت های دیگری نیز برای سایت دارد که در مقاله مربوط به خود به معرفی آنها میپردازیم.

معروف ترین راه ها برای نشانه گذاری سایت استفاده از کدهای اسکیما و یا دیتا هایلایتر است. برای استفاده از کد های اسکیما میتوانید به سایت انگلیسی زبان اسکیما مراجعه کرده و از کدهای آماده در این سایت استفاده کنید. اسکیماها یک سری کدهای نشانه گذاری هستند که در میان کدهای قالب شما قرار میگیرند. این کدها به ربات های موتور جستجو توضیح می دهند که هر صفحه از سایت شما چه نوع صفحه ای است (مقاله، برگه، محصول و…) و همینطور توضیحات دیگری که در نهایت باعث شناسایی بهتر سایت شما توسط ربات ها و سئو بهتر آن می شود.

۸- فعال سازی بردکرامب سایت

بردکرامب یا breadcrumbs همان لینک هایی هستند که در بالای هر صفحه به کاربر نشان میدهند که الان دقیقا در کدام بخش از سایت قرار دارد.

فعالسازی بردکرامب هم یک بخش از سئو تکنیکال سایت است. با فعالسازی آنها در ابتدا به تجربه بهتر کاربران کمک می کنید و سپس با ایجاد لینک های داخلی باعث میشوید که ربات های موتور جستجو بهتر به صفحات مختلف سایتتان دسترسی داشته باشند.

دقت کنید که بردکرامب ها انواع مختلفی دارند و صرفا به یک نوع محدود نمی شوند. اما در مرحله اول، باید بردکرامب آدرس صفحات سایت را با کمک همین افزونه های گفته شده فعال کنید.

دیدگاه ها (۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *