سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید
دیدگاه‌ها: ۰

سئو کلاه سفید

اصطلاح سئو کلاه سفید به تاکتیک هایی در سئو اشاره دارد که مطابق با شرایط و قوانین موتورهای جستجو از جمله گوگل است.

سئو کلاه سفید نقطه مقابل سئو کلاه سیاه است. به طور کلی ، سئو کلاه سفید به هر روشی که با رعایت قوانین و اصول موتورهای جستجو و پرهیز از تقلب باعث بهبود رتبه بندی سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) می شود اطلاق می گردد. این تکنیک ها که در دایره مورد پذیرش گوگل قرار می گیرند عبارتند از:

  • تولید و ارائه مطالب و خدمات با کیفیت
  • زمان بارگذاری سریع سایت در نسخه دسکتاپ و موبایل
  • برچسب گذاری و دسته بندی های مناسب
  • مسیریابی آسان کاربر در سایت ، رضایت کاربری
  • لینک سازی اصولی و استفاده درست از انکرتکست ها

در مقابل، نمونه هایی از سئو کلاه سیاه شامل خرید لینک یا استفاده از تکنیک های فریبنده وجود دارد. هرگونه تاکتیکی که برای وبسایت فریب دهنده یا تقلب تلقی شود، به عنوان کلاه سیاه شناخته می شود. استفاده از اینگونه روش ها ریسک بالایی دارد و با تغییر و پیشرفت الگوریتم های گوگل امکان جریمه و حذف سایت وجود دارد.

مراحل سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید اساسا شامل استفاده از استراتژی و تکنیک های بهینه سازی مورد تایید گوگل است. تمرکز این نوع سئو این است که کاربران بتوانند از نتایج موتور جستجو بهترین تجربه را داشته باشند‌. بعبارت دیگر در واقع بر آورده کردن خواسته کاربر، اولویت‌ سئو کلاه سفید است.

می توان گفت برای انجام سئوی اصولی یک وب سایت باید از 6 گاه درست و قدرتمند زیر استفاده کرد.

مرحله اول، استراتژی سئو : در گام اول و قبل از هر کاری شما باید استراتژی درستی برای انجام فرآیند سئو وب سایت خود در نظر بگیرید. چیدمان این استراتژی با درک درستی از میزان تاثیر عوامل مختلف بر سئوی وب سایت شما باید انجام شود. شما باید مشخص کنید که برای چه کلماتی قصد سئو سایت خودتان را دارید و برای این هدف از چه مسیری حرکت خواهید کرد.

مرحله دوم، آنالیز و انتخاب کلمات کلیدی: شما باید با استفاده از ابزارهایی همچون گوگل ترند ، کیوردپلنر و … کلمات کلیدی مورد نظر خود را تعیین کنید تا بتوانید در راستای این کلمات ، محتوی تولید کرده و مسیر سئویی وب سایت خود را طی کنید.

مرحله سوم، تولید محتوی ارزشمند: به گفته گوگل محتوا پادشاه است. این بدان معناست که اصلی ترین معیار گوگل برای رتبه دهی به وب سایت شما وجود یک محتوی مناسب و کاربردی است به گونه ای که مورد توجه کاربران قرار بگیرد.

مرحله چهارم، سئو داخلی: بدون تردید رفتار کاربر در زمانی که وارد وب سایت شما شد کاملا مورد توجه گوگل قرار خواهد میگیرد. پس وجود ساختار درست وب سایت و انجام لینک دهی داخلی درست لازمه ایجاد یک فرآیند عالی برای سئوی داخلی است.

مرحله پنجم، سئو تکنیکال: اینکه سیستم ساختار و کدنویسی وب سایت شما استاندارد بوده و بتواند دستورات لازم را به گونه ای درست و در کوتاه ترین مدت انجام دهد نکته ایست که ناگفته پیداست.

مرحله ششم، سئو خارجی: اهمیت موضوع لینک های خارجی و بک لینک سازی بر کسی پوشیده نیست. بک لینک خارجی مناسب یعنی ایجاد یک اعتماد فوق العاده برای وب سایت شما.

تکنیک های سئو کلاه سفید

تکنیک های سئو کلاه سفید در واقع همان اصول اولیه سئو هستند که قطعا با آنها آشنایی دارید. این تکنیک های سئو کلاه سفید را برای به دست آوردن رتبه های خوب باید مدنظر قرار بدهید.

استفاده صحیح از تگ ها و متا تگ ها

برای سئو باید در کدنویسی سایت باید تگ های H (از H1 تا H6) را به طور مناسب با استفاده از کلمات کلیدی هر صفحه و همچنین عناوین مهم موجود در هر صفحه تکمیل کنید. البته اگر کدنویس هم نباشید و سایت شما از وردپرس یا جوملا یا سایر سیستم های مدیریت محتوا بهره برده باشد، این کار را می توانید با استفاده از پنل های مدیریت محتوا انجام دهید. غیر از تگ هایی که ذکر شد، متا تگ توضیحات (Meta description tag) و تگ Alt که مربوط به توضیحات تصاویر است نیز وجود دارند که باید به طور صحیح و استاندارد تکمیل شوند. از تگ عنوان (Title tag) هم غافل نشوید که سایت شما را به موتورهای جستجو معرفی می‌کند. 

پیشنهاد می‌کنیم که اگر سایت شما وردپرسی است، از پلاگین Yoast و اگر از جوملا بهره می برید، پلاگین RSseo را برای سئو استفاده کنید تا در بسیاری از موارد از جمله تعداد استاندارد کاراکتر های تگ توضیحات به شما کمک کند. 

سعی کنید تا جایی که ممکن است متا تگ توضیحات را طوری بنویسید که علاوه بر توصیف محتوای آن صفحه، کاربر را ترقیب کند که وارد آن صفحه بشود چرا که اگر آن صفحه از سایت شما در سرچ موتورهای جستجو جایگاهی کسب کند، در ادامه عنوان صفحه (که همان تگ Title است)، متن موجود در متا تگ توضیحات هم نمایش داده می‌شود.

برای بررسی این موضوع که سایت فعلی شما از لحاظ تگ ها و متا تگ ها چه مشکلاتی دارد، میتوانید از سایت وب‌سئو (webceo.com) استفاده کنید. البته این سایت خدمات دیگری هم ارائه می‌کند که به آن ها نیز در ادامه خواهیم پرداخت. سایت وب سئو در ابتدا به مدت دو هفته رایگان است و بعد از آن باید مبلغی را برای استفاده از خدمات آن بپردازید. اگر توان پرداخت این هزینه را ندارید میتوانید هر دو هفته با یک ایمیل جدید در این سامانه ثبت نام کنید.

ساخت بک لینک

بک لینک (Backlink) زمانی ایجاد می‌شود که سایت دیگری لینک شما را در یکی از صفحات خود قرار دهد و در واقع کاربران خود را به سایت شما ارجاع می‌دهد. حال وظیفه ما در سئو کلاه سفید این است که به روش های اصولی، از سایت های مرتبط و با کیفیت بک لینک بگیریم. یکی از روش های اصولی می‌تواند این باشد که اقدام به نگارش مقاله های تخصصی برای سایت های دیگر کنید و به جای هزینه از آنها درخواست بک لینک کنید. توجه داشته باشید که ساخت بک لینک در سئو کلاه سفید بسیار وقت گیر و همچنین مشکل است. باید در این مورد صبور و پرتلاش باشید و به طرف خرید بک لینک حرکت نکنید، مگر اینکه قصد داشته باشید از روش های سئو کلاه سیاه استفاده کنید. یکی از سایت هایی که تعداد بک لینک های سایت شما را نمایش می‌دهد سایت الکسا است.

تولید محتوای باکیفیت و استاندارد

شاید بتوان گفت مهم ترین مورد در سئو کلاه سفید، محتوای با کیفیت است. نکات بسیار زیادی در مورد یک محتوای استاندارد وجود دارد. در گذشته گفته می‌شد که مطالب هر صفحه باید کوتاه باشد تا خواننده از مطالعه آن خسته نشود اما در این سال ها به نظر می رسد صفحاتی که دارای متنی حاوی بیش از ۱۰۰۰ کلمه هستند، راحت در موتورهای جستجو جایگاه به دست می‌آورند. البته همه نکاتی که ما در سئو کلاه سفید بیان می‌کنیم با این پیش فرض است که شما قبل از هر چیز به مفید بودن محتوا برای کاربرانتان توجه می‌کنید، چرا که اگر همه این نکات بیان شده را رعایت کنید اما کاربران، شما را نپسندند موتورهای جستجو نیز شما را نخواهند پسندید.

بعد از تعدادی پاراگراف از یک تصویر زیبا، جذاب و با کیفیت استفاده کنید تا چشم کاربران از مشاهده حجم زیاد و یکنواخت متن ها خسته نشود و مدت بیشتری را به مطالعه سایت شما بپردازند. این مسئله کمک میکند تا شاخصی با عنوان Time on site که به طور مستقیم در سئو سایت شما موثر است، بهبود یابد. ضمنا در همین راستا توجه داشته باشید که تعداد خطوط هر پاراگراف را نیز بیش از حد افزایش ندهید و بعد از هر چند خط از مطلبتان، یک تیتر جدید استفاده کنید. غلظت و تراکم کلمه کلیدی در متن نیز مهم است که در این مورد نیز اگر سایت وردپرسی داشته باشید می توانید از پلاگین یواست (Yoast) کمک بگیرید و اگر سایتتان بر بستر جوملاست، پلاگین آر اس سئو (RSSeo) می تواند به شما کمک کند.

در صفحات سایت خود از لینک دهی داخلی و خارجی استفاده کنید. لینک دهی داخلی به این معنی است که شما از یک صفحه از سایت به صفحه دیگری از سایت خودتان لینک دهید و از خواننده دعوت کنید آن صفحه را نیز مطالعه کند. این نوع لینک دهی باعث می‌شود هر کاربر، تعداد صفحات بیشتری از سایت شما را مشاهده کند که این اتفاق به طور مستقیم در محبوبیت شما در بین موتورهای جستجو تاثیر دارد. لینک دهی خارجی همانطور که از اسم آن مشخص است، به این معنی است که از سایت خود به سایت دیگری لینک دهید که این کار باعث می‌شود ربات های خزنده مربوط به موتورهای جستجو، راحت تر بتوانند موضوع و محتوای صفحات سایت شما را بشناسند و اعتبار آن اعتماد کنند.

بارگذاری ویدئو و فایل های دانلود

سعی کنید در هر صفحه ای که می‌توانید، از ویدئو استفاده کنید چرا که از دو جهت به سئو شما کمک می‌کند. جهت اول اینکه مشاهده ویدئو توسط کاربران باعث می‌شود Time on site افزایش پیدا کند و جهت دوم اینکه گفته می‌شود جدا از اینکه ویدئو دیده می‌شود یا خیر، همین که یک ویدئو در سایت خود قرار داده اید، از نظر موتورهای جستجو ارزشمند است و نشان می‌دهد که شما برای غنی سازی مطالب سایت خود تلاش کرده‌اید. از آن جهت که تولید ویدئو معمولا کار بسیار پرهزینه ای است، پیشنهادی برای صرفه جویی در این هزینه ها برای شما داریم. ارزان ترین راه برای داشتن چند ویدئو در سایت این است که اقدام به دانلود ویدئوهای مرتبط از سایت یوتیوب کنید و بر روی آنها زیرنویس و آدرس سایت خود را ثبت و منتشر کنید. توجه کنید که ویدئو ها را به صورت پخش آنلاین و غیر قابل دانلود در سایتتان قرار دهید، چرا که اگر آن را صرفا در قالب فایل قابل دانلود منتشر کنید، کاربر بعد از دانلود آن از سایت شما خارج می‌شود و کمک آنچنانی به سئو سایت شما نخواهد کرد.

از قرار دادن فایل های قابل دانلود در مطالب هم غافل نشوید. در این مورد هم روشی به شما توصیه می‌کنیم که هم زمان کمی از شما می‌گیرد و هم کارایی نسبتا خوبی دارد. توصیه می‌شود همان مطلبی که در قالب یک مقاله نگاشته اید را در دو فایل Word و PDF ذخیره کنید بعد آنها را با نام عنوان همان مطلب به علاوه عبارت Docx و PDF برای دانلود قرار دهید. در بسیاری از سرچ ها، کاربران به دنبال فایل های ورد و پی دی اف می‌گردند و از آن جهت که ما این فایل ها را برای دانلود قرار داده ایم، شانس خوبی برای بازدید از سایت ما در این سرچ ها وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *