فروشگاه اینترنتی؛ اهمیت، مزایا و امکانات آن

فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی؛ اهمیت، مزایا و امکانات آن

فروشگاه اینترنتی یا سایت فروشگاهی هر چند طرفداران بسیاری دارد اما کم پیش می آید که در طراحی آن گاهاً حتی خود طراحان سایت اصولی و درست عمل کنند. در این مقاله تمامی آنچه که باید درباره فروشگاه اینترنتی بدانید را می خوانید.

امروزه کسب و کار اینترنتی بخش اعظمی از مردم را علاقه مند به خود کرده و این علاقه مندی روز به روز بیشتر هم می شود. کافیست سری به شبکه های اجتماعی بزنید یا مطالب مختلفی را در گوگل سرچ کنید؛ برای مثال اینستاگرام پر شده از کسانی که با اتکا به مهارت ها و هنرمندی های خود وسایلی برای فروش گذاشته اند، تولیدی های کوچک در این بستر فعالیت می کنند و با بزرگ شدن کسب و کارشان حتی به طراحی سایت فروشگاهی نیز فکر می کنند، همانطور که بعضی از آنها سایت فروشگاهی نیز دارند.

اهمیت طراحی فروشگاه اینترنتی

اهمیت طراحی سایت فروشگاهی به افزایش علاقه و اطمینان مردم نسبت به خرید اینترنتی برمی گردد. اگر تا 5 سال پیش در ایران شخصی به خرید اینترنتی به هر دلیلی اطمینان نمی کرد، امروزه پیش می آید که همان شخص به صورت اینترنتی برای خود شیرینی سفارش دهد!

همین مسئله نشان می دهد که فرقی نمی کند محصول یا خدمتی که شما عرضه می کنید چیست، قطعا کسانی هستند که در گوگل درباره حوزه فعالیتی شما سرچ کنند یا با استفاده از هشتگ ها، شبکه های اجتماعی را زیر و رو کنند. البته این حتماً به این معنا نیست که طراحی سایت فروشگاهی تمام آن چیزی است که کسب و کار شما به آن نیاز دارد؛ به زبان ساده تر طراحی سایت فروشگاهی برای کسب و کار شما لازم است اما کافی نیست!

در سال‌های اخیر اعتماد کاربران به خرید اینترنتی بیشتر شده است و بسیاری از افراد نیاز‌های روزمره خود را از طریق اینترنت و به صورت آنلاین سفارش می‌دهند؛ به خصوص با همه‌گیری ویروس کرونا، تمایل افراد به خرید آنلاین بیشتر شده است.

از این رو بسیاری از کسب‌وکارها اقدام به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی برای محصولات خود کرده‌اند تا از این طریق بتوانند فروش خود را بالا ببرند. طراحی سایت فروشگاهی اصول مختص به خود را دارد و باید هوشمندانه و زیرکانه و با توجه به نیاز کسب‌وکار اجرا شود.

بسیاری از شرکت‌های طراحی سایت، از قالب‌های آماده و از پیش طراحی شده برای وب‌سایت فروشگاهی استفاده می‌کنند. این قالب‌ها شاید در ظاهر حرفه‌ای و کارآمد به نظر برسند، اما استفاده از آن‌ها برای سایت شما مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

اولین ایراد استفاده از قالب آماده برای طراحی سایت فروشگاهی، شباهت فروشگاه اینترنتی شما با سایر فروشگاه‌ها است. از آنجایی که این قالب برای طراحی سایر وب‌سایت‌ها نیز استفاده می‌شود، فروشگاه اینترنتی شما شباهت بسیار زیادی با دیگر فروشگاه‌ها، حتی در برخی موارد فروشگاه رقیب شما، خواهد داشت.

این موضوع چه از نظر سئو و چه از نظر برندسازی، اصلاً موردپسند نیست. یکی از اصول اولیه طراحی سایت فروشگاهی، عدم کپی از طراحی سایر فروشگا‌ه‌ها و طراحی سیات اختصاصی با توجه به ماهیت برند است.

ایراد اساسی دیگر استفاده از قالب‌های آماده، عدم امکان افزودن ویژگی‌های جدید و تغییر در طراحی است. طراحی سایت شما باید به گونه‌ای باشد که با توجه به نیاز‌های خود، بتوانید ویژگی‌ها و امکاناتی را به وب‌سایت خود اضافه کنید.

معمولا قالب‌های از پیش طراحی شده، برخی از امکانات اساسی‌ای که یک فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد را در بر می‌گیرند، اما در صورتی که بخواهید امکانات جدید، با توجه به نیاز کسب‌وکار خود، به آن اضافه کنید، با محدودیت روبه‌رو خواهید بود.

یک فروشگاه اینترنتی خوب باید این امکان را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید امکانات مختلف را، با توجه به نیاز کسب‌وکار خود، به آن اضافه کنید. برخی از این امکانات، امکانات معمولی هستند و اغلب فروشگاه‌ها به آن مجهز هستند؛ اما در برخی از موارد، شما نیازمند یک امکان کاملا متفاوت و مختص به کسب‌وکار خود هستید.

در این صورت، برای اضافه کردن این ویژگی به وب‌سایت، باید طراحی و کدنویسی اختصاصی داشته باشید تا بتوانید این امکان را به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید. اضافه کردن چنین امکاناتی باعث ایجاد تمایز ویژه بین شما و رقیبانتان می‌شود.

امکانات مهم برای یک فروشگاه اینترنتی

طراحی یک سایت فروشگاهی نیاز به مهارت و دقت خاصی دارد و طراحی شما باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر ظاهر زیبا، سایت کارایی بالایی نیز داشته باشد و فرآیند خرید به راحتی صورت گیرد. در طراحی سایت فروشگاهی، رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) هر دو به یک اندازه مهم هستند؛ وب‌سایت شما علاوه بر اینکه نیازمند یک ظاهر زیبا و جذاب است، باید به گونه‌ای طراحی شود که دسترسی کاربران به قسمت‌های مختلف سایت به راحتی امکان پذیر باشد و کاربر بتواند تجربه عالی‌ای برای خرید داشته باشد.

امکان گروه‌بندی محصولات

یکی از اولین ویژگی‌هایی که یک فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد، دسته‌بندی محصولات است. ممکن است کسب‌وکار شما محصولات مختلفی را ارائه کند، پس فروشگاه اینترنتی شما باید امکان گروه‌بندی محصولات و ارائه دسته‌بندی‌های مختلف محصولات را داشته باشد. دسته‌بندی محصولات برای دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر کاربران به کالای مورد نیاز، بسیار ضروری است. هنگامی از دسته‌بندی محصولات استفاده نمی‌کنید، کاربر برای یافتن محصول مورد نظر خود، باید تمام محصولات وب‌سایت شما را بررسی کند و این کار نیازمند زمان زیادی است.

معرفی هر محصول و بیان ویژگی‌های دقیق آن

فروشگاه اینترنتی شما باید این امکان را داشته باشد که پس از تعریف هر محصول، بتوانید مشخصات و ویژگی‌های محصول را به طور دقیق بیان کنید. برای بیان ویژگی‌های محصول می‌توانید از دو روش گزینه‌ای و توضیحات استفاده کنید. در قسمت توضیحات باید یک متن کوتاه که محصول شما را معرفی می‌کند، داشته باشد و در قسمت ویژگی‌ها می‌توانید ویژگی‌هایی مثل رنگ، وزن، سایز و … را با توجه به محصول خود قرار دهید.

همچنین یک فروشگاه اینترنتی خوب باید این امکان را به شما بدهد که بتوانید قیمت محصول را بر اساس ویژگی‌های مختلف، تغییر دهید. به عنوان مثال قیمت سایز اسمال تیشرت با سایز ایکس لارج آن متفاوت باشد.

برخی از فروشگاه‌های اینترنتی‌ای که این ویژگی را ندارند، مجبور به تعریف محصول جدید برای ویژگی‌های مختلف یک محصول هستند که تاثیر منفی روی سئوی سایت دارد. اشکال عمده این روش این است که شما محتوایی یکسان را برای چند صفحه از سایت قرار می‌دهید و در برخی موارد گوگل این محتوا را به عنوان محتوای کپی شناسایی می‌کند و سایت شما را جریمه می‌کند.

پیشنهاد محصول به کاربر

یکی دیگر از ویژگی‌های یک فروشگاه اینترنتی خوب که تاثیر بسیار زیادی روی فروش نیز دارد، پیشنهاد محصولات مختلف به کاربر است.

معمولا در صفحه اول فروشگاه اینترنتی دو قسمت پرفروش‌ترین و جدیدترین محصولات قرار دارد که معمولا به صورت یک اسلایدر افقی، محصولات مختلفی را به کاربر نمایش می‌دهد. علاوه‌ بر این؛ در پایین صفحه محصولات نیز می‌توانید یک اسلایدر برای معرفی محصولات مرتبط به کاربر طراحی کنید. به عنوان مثال؛ اگر کاربر در حال مشاهده یک مدل تلفن همراه است، می‌توانید مدل‌های مشابه دیگر از سایر برندها را نیز به کاربر معرفی کنید؛ علاوه بر این می‌توانید محصولات مرتبط به تلفن همراه، مانند گلس و قاب مناسب را نیز در این قسمت به کاربر پیشنهاد دهید.

امکان درج کامنت و امتیازدهی به محصولات

تحقیقات نشان داده است که اغلب افراد هنگام خرید اینترنتی یک محصول به پیشنهاد سایر افراد توجه بیشتری نسبت به تبلیغات محصول نشان می‌دهند و معمولا از افرادی که پیش از این، از محصول استفاده کرده‌اند سوال می‌پرسند.

یکی دیگر از ویژگی‌های یک فروشگاه اینترنتی خوب، امکان درج نظر برای محصولات است. این امکان را برای کاربران خود قرار دهید تا بتوانند پس از خرید، نظر خود را درباره محصول و کیفیت آن بیان کنند. این ویژگی علاوه بر این که باعث جلب اعتماد سایر کاربران و تشویق آن‌ها به خرید می‌شود، روی سئو سایت شما نیز تاثیرگذار است. 

علاوه بر این، می‌توانید امکان امتیازدهی به محصول را نیز برای کاربران فراهم کنید. امتیازدهی می‌تواند به صورت ثبت یک عدد بین ۱تا ۵ باشد؛ همچنین برای بالا بردن رابط کاربری، وب‌سایت‌ها معمولا از انتخاب ستاره برای امتیازدهی استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *