معرفی الگوریتم های گوگل

معرفی الگوریتم های گوگل

معرفی الگوریتم های گوگل

تا آنجایی که ما می دانیم گوگل هر یک یا دو ماه آپدیت جدیدی از الگوریتم هایش ارائه می کند، با این حال همه این الگوریتم ها به طور یکسان بر روی صفحه نتایج جستجو (SERP) تاثیر نمی گذارند. برای اینکه ببینید هر یک از این الگوریتم ها چه کاری انجام می دهند و آیا خطری هست که سئوی سایت شما را تهدید کند، با ما در این مقاله همراه باشید.

در این مقاله ما ۱۲ تا از مهم ترین الگوریتم های گوگل را توضیح خواهیم داد. الگوریتم هایی مانند: فرد، موش کور، موبایل گدون، کبوتر، مرغ مگس خوار، دزد دریایی، پنگوئن، پاندا، هیلتاپ، نقل قول و لایوت.

الگوریتم فرد – Fred Algorithm

الگوریتم فرد برای مبارزه با محتواهای بی‌کیفیت، تبلیغ محور و دارای بک‌لینک‌های ضعیف طراحی شده است. الگوریتم فرد وب‌سایت‌هایی را که محتوای کم و یا بی‌کیفیت را صرفاً برای گرفتن رتبه و دریافت تبلیغ تولید می‌کنند،  مورد هدف قرار می‌دهد.

الگوریتم موش کور یا صاریغ – Possum Algorithm

تا قبل از انتشار الگوریتم موش کور شما در هر کجای دنیا یک مطلب را جستجو می‌نمودید، نتایج یکسانی توسط گوگل به شما نشان داده می‌شد. گوگل با انتشار این الگوریتم اقدام به شخصی سازی نتایج جستجو بر اساس مکان کاربران نمود.

الگوریتم رنک‌برین – RankBrain Algorithm

الگوریتم رنک‌برین براساس هوش مصنوعی و قدرت خودیادگیری طراحی شده تا پا را فراتر از کلمه کلیدی بگذارد و با استفاده از قدرت ماشین، بهترین نتایج را به جستجوی کاربران بر اساس فاکتور «مرتبط ‌ترین» ارائه دهد. در واقع این الگوریتم گوگل قصد دارد تا مفهوم پشت جستجوی کاربران را درک کند نه کلمه کلیدی داخل جستجو را.

الگوریتم موبایل گدون – Mobilegeddon Algorithm

الگوریتم موبایل گدون گوگل با با نام مستعار Mobilegeddon، به منظور دادن رتبه بهتر به وب‌سایت‌ها و صفحاتی طراحی شد که نمایش و عملکرد بهتری در نسخه موبایل دارند.

الگوریتم کبوتر – Pigeon Algorithm

الگوریتم کبوتر گوگل، به‌منظور پیدا کردن رابطه بین جستجو‌ها و نتایج محلی براساس موقعیت مکانی کاربر طراحی شده است. به‌طور مثال شما در میدان انقلاب تهران هستید و یک قالی‌شویی را جستجو می‌کنید، وظیفه الگوریتم کبوتر این است که قالی‌شویی‌های اطراف میدان انقلاب را به شما نشان دهد نه محله‌های دیگر.

الگوریتم پاندا – Panda Algorithm

هدف الگوریتم پاندا رتبه دادن به وب سایت‌ها بر اساس کیفیت محتوای آن‌ها است. در این الگوریتم مبارزه به طور مستقیم با وب‌سایت‌هایی است که دارای محتوای کم، اسپمی و بی کیفیت هستند.

در ابتدا، پاندا یک نوع فیلتر بود (فیلتر سایت‌ها با محتواهای ضعیف) ولی در سال 2016 به طور رسمی به وارد الگوریتم‌ رتبه‌بندی گوگل شد.

الگوریتم پنگوئن – Penguin Algorithm

هدف الگوریتم پنگوئن شناسایی و کاهش رتبه  وب سایت‌های است که دارای لینک‌های اسپمی و غیر طبیعی هستند. در سال 2016 این به‌روز رسانی پنگوئن وارد الگوریتم اصلی گوگل شد و با ورود این بروز رسانی شناسایی لینک‌های اسپمی بسیار سریع تر شده است.

الگوریتم دزد دریایی – Pirate Algorithm

الگوریتم دزد دریایی از رتبه‌ گرفتن سایت‌هایی که گزارش نقض کپی رایت (copyright infringement reports) برای آنها دریافت شده  جلوگیری می‌کند. عمده این وب‌سایت‌ها، سایت‌هایی هستند که محتوای دیگران مانند: فیلم، موسیقی، کتاب و… را انتشار می‌دهند.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار – Hummingbird Algorithm

الگوریتم مرغ مگس خوار برای این طراحی شد که هدف و اصل درخواست کاربران را از جستجو تفسیر کند و نتایج بهتر و متناسب با نیاز جستجو را فراهم کند. یعنی این الگوریتم بیشتر از اینکه به کلمه کلیدی توجه کند به معنی پرس‌و جوی کاربر توجه می‌کند.

هرچند که هنوز استفاده از کلمه کلیدی در پرس و جو قدرت خود را دارد اما انتخاب نتایج توسط مرغ مگس خوار بسیار هوشمندانه‌تر شده است.

الگوریتم هیلتاپ – Hilltop Algorithm

الگوریتم هیلتاپ یا تپه گوگل در سال 2003 معرفی شد و از همان زمان تا الان تاثیرات غیر قابل‌ انکاری روی نتایج جستجو داشته است. هدف الگوریتم هیلتاپ یا تپه گوگل، شناسایی سایت‌های مرجع و دایرکتوری‌های معتبری بود که به سایت‌های کوچک دیگر لینک داشتند. فایده شناسایی دایرکتوری‌های معتبر چه بود؟ با شناسایی دایرکتوری‌های معتبر فرصت خوبی در اختیار سایت‌های کوچکی که در آن‌ها لینک داشت، قرار می‌گرفت تا بتوانند جایگاه خوبی در گوگل کسب کنند.

الگوریتم نقل قول – Paraphrasing Algorithm

مدت زیادی از معرفی این الگوریتم نمی‌گذرد اما همین الان هم می‌توان نتایج شگفت‌انگیز آن را هنگام جستجو در گوگل مشاهده کرد. کار الگوریتم Paraphrasing این است که محتوای سایت را خلاصه می‌ کند و برای کاربرانی که از گوگل سوال پرسیده‌ اند، نمایش می‌ دهد.

الگوریتم پیج لایوت – Page Layout Algorithm

بسیاری از سایت ها برای تامین هزینه های سایتشان و یا کسب درآمد از تبلیغات استفاده می کنند ولی در برخی موارد این تبلیغات ها بسیار زیاد شده و باعث آزار کاربران می شود. الگوریتم پیج لایوت (Page Layout) به دنبال اینگونه سایت ها می گردد و با جریمه کردن آنها، این سایت ها را از دید کاربران دور نگه می دارد تا کاربران بتوانند نتایج بهتری را برای جستجو های خود پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *