UX یا تجربه کاربری چیست؟

UX یا تجربه کاربری

UX یا تجربه کاربری چیست؟

UX یا تجربه کاربری مخفف User Experience شامل رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از یک محصول و یا سیستم خاص گفته می شود. تجربه کاربر شامل جنبه های عملی، تجربی، موثر ، معنی دار و جنبه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول می باشد، که شامل درک کاربر از جنبه های مختلف سیستم شامل کاربرد، سادگی در استفاده و بهره وری می باشد. بر اساس تعریف ISO عنوان User Experience شامل کلیه عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن اطلاق می گردد.

وظیفه طراح وب سایت چیزی بیش از طراحی محیطی زیبا برای وب سایت شما می باشد که طراح می بایست هیجان و احساسات کاربران شما را در نظر بگیرد و سایت را به گونه ای طراحی نماید تا وب سایت شما ارتباط احساسی برقرار نماید. طراح وب سایت یکی از مهترین اعضای تیم شما می باشد که در صورتی که کار خود را به درستی انجام دهد تاثیر بسیار مثبتی در کسب و کار شما خواهد داشت . مارک زاکربرگ خالق فیس بوک میز طراحان وب سایت خود را نزدیک میز خود قرار داده بود تا بدین وسیله هم کار ایشان را دائما تحت نظر داشته باشد و هم بتواند خط مشی و دیدگاه های خود را دائما به ایشان منتقل نماید تا بدین وسیله طراح با درک بهتر فعالیت وب سایت طراحی های مفهومی تری را ارائه نماید. مهندسان در کار طراحی سایت بخش هایی را پیاده سازی می نمایند که کاربر مشاهده نمی نماید و منطق و اصول کار را پیاده سازی می نمایند حال آنکه طراحان وب سایت رابط کاربری وب سایت را پیاده سازی می نماید.

UX چیست؟

UX که مخفف User Experience Design است به معنای طراحی تجربه کاربری از رویت وب سایت گفته می شود. یک طراح UX سعی دارد تجربه کاربر از کار با یک سایت، محصول یا خدمات را بهبود دهد. یعنی طراح تجربه‌ی کاربری یا همان UX، باید تمام مسیرهایی که مخاطب در سایت طی می کند را بشناسد، تمام سناریوهایی که ممکن است برای مخاطب پیش بیاید را حدس بزند و سعی کند کاربر در تمام این مسیرها تجربه‌ای ایده‌آل داشته باشد و صد البته که در کنار این تجربه به اهدافی که مدنظر ما از طراحی سایت است نیز برسد (یعنی کاربر را به سمتی که می‌خواهیم هم هدایت کند).

تجربه کاربران می تواند تمامی عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده از سایت و بعد از آن را در بر بگیرد. UX یا تجربه کاربری تاثیر مستقیمی بر سئوی سایت دارد.

تفاوت UI و UX

اگرچه هر دوی UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری)‌ به بهبود عملکرد وب سایت مرتبط هستند اما این دو را می توان مکمل هم نامید در حالی که بسیار هم با هم متفاوت هستند. در UI یک سایت شما سعی می کنید تا سایت را به گونه ای طراحی کنید که تا با ظاهری جذاب و منطقی کاربر را وادار کنید تا وب سایت شما بماند، محتواهای شما را بخواند، نمونه کارهای شما را ببینید و یا اگر سایتتان فروشگاهی است، از سایتتان خرید کند.

در UX اما شما باید به بهبود و کمال تجربه کاربر فکر کنید. اگر سایت شما فروشگاهی است، کاربر باید به راحتی و در کمترین فرصت، کالای مدنظرش را پیدا کند و با صرف کمترین وقت آن را خریداری کند.

حال تصور کنید که یک سایت طراحی UI خوبی داشته باشد اما در طراحی UX ضعیف باشد و یا بالعکس. در هر دو صورت کاربر وب سایت شما را ترک خواهد کرد!

فرض کنید برای خرید یک محصول وارد یک وب سایت فروشگاهی شدیم. طراحی سایت فروشگاهی در نمایش کالاها و جذب شما برای خرید خوب عمل نمیکند. آیا شما از آن خرید می کنید؟ قطعا نه! حتی اجازه نمی دهید تا تجربه ای صورت بگیرد و UX آن را بررسی کنید.

یا فرض کنید که وب سایت در ظاهر توانست شما را جذب کند و شما مجاب شدید تا کالای مدنظرتان را از این سایت بخرید. اما در حین ثبت اطلاعات برای خرید وب سایت شما را اذیت می کند. آیا به ادامه خرید ادامه می دهید؟ به احتمال بسیار زیاد این کار را نمی کنید و به دنبال یک سایت بهتر می گردید.

پس دیدیم که UI و UX در عین اینکه باهم تفاوت دارند، چقدر می توانند بر هم تاثیر بگذارند و در عین حال کاملا از هم جدا باشند.

ویژگی‌های طراحی تجربه کاربری چیست؟

  • رابط کاربری و طراحی دیداری (User Interface Design)

طراحی سایت که متشکل از رنگ‌ها، تصاویر گرافیک و دیگر مواردی است که کاربر با قوای بینایی خود آن‌هارا می‌بیند.

  •  کاربردپذیری (Usability) مناسب

کاربردپذیری یک اصل مهم است زیرا با رعایت آن کاربران خود را می‌توانید در سایت نگه دارید و به معنی راحتی کاربران در استفاده از یک سیستم و کارایی آن می‌باشد.

  •  قابلیت دسترسی (Accessibility)

قابلیت دسترسی راحت نظیر منوهای سایت موتور جستجو درون سایت. در کل هدف دسترسی پذیری این است که کاربر بتواند خیلی راحت و بدون سردرگی در وب‌سایت گشت و گذار کند و به نتایج دلخواهش برسد.

  • تعامل انسان و کامپیوتر (HCI)

گروهی از عوامل که باعث شود کاربر از سایت بازدید کند و این موضوع اصلی‌ترین بحث هست.

  • معماری اطلاعات (Information Architecture)

معماری اطلاعات به معنی تسهیل فرایند دسترسی کاربر به اطلاعات بدون سردرگمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *